Pratik Ayarlı Besleme Devresi

Elinizdeki malzemelerle, çok ucuza kısa sürede gerçekleştirebileceğiniz bir ayarlı besleme devresi. Arduino ve pic ile yaptığınız çalışmalar için de el altında pratik güç kaynağı.
Gerekli malzemeler şemada belirtilmiştir.

 Devre Şeması:

Devre ile ilgili izlenimlerim:

Bu devreyi 12 volt 1 amper ac çıkışlı trafo ile denedim. Sonuç olumlu hatta devreyi bir masa üstü lambasına döşediğim şerit ledleri beslemek için kulladım. Ayar düğmesi ile ışık şiddetini ayarlayabiliyorum. Ayarlı bir masaüstü lambam oldu.

Ayrıca bu devreden  deneysel devrelerimde kullanmak için bir tane daha yaptım. Girişini kullanmadığım bir laptop güç adaptörü ile  besledim. 0-16v arası gerilim alabiliyorum.  

Ayar sıfıra yaklaştıkça akım azalıyor, yüksek değerlerde daha yüksek akım verebiliyor. Sonuçta akım ayarlı değil gerilim ayarlı bir besleme devresi. 5v da 500mA civarı akım ölçtüm. 15voltta 3-3,5 amper akım ölçtüm. Amper ölçerken avometreyi 10A seviyesine alıyorum.Yük direnci olarak da 10R/5W taş direnç kullanıyorum. 

Mosfet'i mutaka soğutucuya bağlayın. Devreden az akım çekecekseniz ufak bir soğutucu iş görüyor, ama daha yüksek akım çekecekseniz soğutucuyu ona göre büyük seçin.

Devrenin kısa devre koruması yok. Dikkatli kullanın veya bir kısa devre koruyucu ekleyin.O zaman iş biraz daha büyüyor.

Devrenin çıkışını voltmetre ile sürekli kontrol altında tutmalısınız. Gerilim değişiklikleri için değil, yanlış gerilim kullanmamak için. Bunun için çin işi küçük bir dijital voltmetreyi çıkışa bağlayabilirsiniz.

Devreyi mosfet sağlamlık kontrolü için de kullanabilirsiniz.

Ya da LM317 gibi bir gerilim regülatörü ile ayarlı bir devre kurup daha yüksek akım için çıkışı mosfet ile destekleyebilirsiniz. İnternette  pek çok örneği var.








Yorumlar